Czym wyrównać posadzkę w garażu? Poradnik 2025

Redakcja 2025-06-02 19:38 | 12:66 min czytania | Odsłon: 11 | Udostępnij:

Wiele osób zastanawia się, czym wyrównać posadzkę w garażu, by zyskać idealnie gładką powierzchnię. Marzysz o garażu, który nie tylko będzie służył jako schronienie dla Twojego auta, ale również stanie się estetyczną wizytówką Twojego domu? Zapomnij o pęknięciach i nierównościach, które szpecą i utrudniają utrzymanie czystości! Kluczem do sukcesu jest odpowiednie przygotowanie podłoża i użycie specjalistycznych materiałów. Krótko mówiąc: postaw na profesjonalne masy samopoziomujące, a jeśli chcesz wykończyć powierzchnię estetycznie, użyj wysokiej jakości żywic epoksydowych. To właśnie masa samopoziomująca i żywica epoksydowa to Twoi sprzymierzeńcy w walce o idealną posadzkę.

Czym wyrównać posadzkę w garażu

Kiedy mówimy o optymalnym wykończeniu posadzki w garażu, kluczowe jest nie tylko jej wyrównanie, ale także wybór odpowiednich materiałów, które zapewnią jej trwałość i odporność. Zebraliśmy dane z naszych wieloletnich doświadczeń i tysięcy przeprowadzonych rozmów z klientami, by przedstawić wam kompleksowe spojrzenie na to zagadnienie. Wskazujemy, jakie materiały sprawdzają się najlepiej w garażach, a także jakie właściwości muszą posiadać, aby sprostać wymaganiom intensywnego użytkowania.

Materiał / Metoda Główne zastosowanie Kluczowe właściwości Szacunkowy koszt na m² (zł) Orientacyjny czas aplikacji
Cementowa masa samopoziomująca Wyrównywanie dużych nierówności, tworzenie gładkiej powierzchni Wysoka wytrzymałość, łatwość aplikacji 25-60 1-2 dni (czas schnięcia)
Żywiczna masa naprawcza (epoksyd + kwarc) Miejscowe naprawy, wypełnianie ubytków i pęknięć Duża twardość, odporność chemiczna 30-80 (dla punktowych napraw) Kilka godzin (zależnie od rozmiaru naprawy)
Wypełniacz do szczelin (epoksydowy) Wypełnianie drobnych szczelin i pęknięć Elastyczność, adhezja do podłoża 15-40 (dla punktowych napraw) 1-2 godziny
Nawierzchnia żywiczna (Neopox Special) Końcowe wykończenie posadzki, zabezpieczenie Odporność chemiczna (oleje, rozpuszczalniki), mechaniczna (ruch pojazdów) 50-100 2-3 dni (wielowarstwowe)

Niezależnie od tego, czy masz do czynienia z nowym podłożem, czy renowacją starej posadzki, odpowiedni wybór metody i materiałów jest fundamentalny. Rynek oferuje szeroką gamę produktów, jednak nie wszystkie są sobie równe. Nasze doświadczenie pokazuje, że inwestycja w sprawdzone rozwiązania, takie jak te przedstawione w tabeli, zawsze się zwraca w postaci trwałej, estetycznej i łatwej w utrzymaniu posadzki, która będzie służyć przez lata, niezależnie od intensywności użytkowania Twojego garażu.

Jak przygotować podłoże pod wyrównanie posadzki?

Przygotowanie podłoża to absolutna podstawa i filar każdej trwałej oraz estetycznej posadzki w garażu. Bez solidnych fundamentów cała konstrukcja może się rozsypać – dosłownie i w przenośni. My, jako specjaliści w dziedzinie posadzek, z naciskiem podkreślamy, że ignorowanie tego etapu to proszenie się o kłopoty. Mamy tu na myśli zarówno kwestie estetyczne, jak i techniczne. Jeśli marzysz o posadzce, na którą z dumą będziesz patrzył i którą będziesz z łatwością utrzymywał w czystości, poświęć należytą uwagę przygotowaniu podłoża.

Pierwszym krokiem jest dokładne oczyszczenie powierzchni. Usuń wszelki kurz, brud, tłuste plamy, stare powłoki malarskie czy inne zanieczyszczenia. Jeśli beton jest pokryty olejami lub innymi chemikaliami, konieczne będzie odtłuszczenie go za pomocą specjalnych detergentów lub roztworów. Pamiętaj, że nawet najmniejsza warstewka zanieczyszczeń może obniżyć przyczepność kolejnych warstw materiału.

Następnie należy ocenić stan podłoża. Czy posadzka jest zwarta i stabilna? Czy występują w niej ubytki, pęknięcia, czy też odspojone fragmenty betonu? Wszelkie takie mankamenty muszą zostać naprawione. Mniejsze ubytki można uzupełnić zaprawami szybkoschnącymi, natomiast większe pęknięcia należy poszerzyć i wypełnić dedykowanymi żywicami epoksydowymi lub elastycznymi szpachlami, takimi jak te, o których wspomnimy później w artykule.

Kolejnym niezwykle ważnym etapem jest sprawdzenie wilgotności podłoża. Żywice epoksydowe i cementowe masy samopoziomujące mają określone wymagania dotyczące wilgotności betonu. Zbyt wysoka wilgotność może prowadzić do odparzeń, pęcherzy, a nawet całkowitego odspojenia powłoki. Można to zmierzyć higrometrem. Standardowo wilgotność betonu pod aplikację żywic epoksydowych nie powinna przekraczać 4%, choć niektóre nowoczesne systemy żywic poliuretanowych są bardziej tolerancyjne na wilgoć.

Jeśli podłoże jest zbyt porowate lub słabe, zalecamy zastosowanie gruntu sczepnego, często również na bazie żywicy epoksydowej. Grunt wzmocni powierzchnię, ograniczy chłonność betonu i znacząco poprawi przyczepność mas wyrównujących lub żywic nawierzchniowych. Na przykład, zastosowanie gruntu Neopox Primer AY, którego zużycie to około 0,2-0,3 kg/m², może być kluczowe dla optymalnego połączenia z podłożem.

Co do samej oceny równości podłoża – wcale nie musi być ona trudna. Po prostu weź długą łatę lub prostą deskę i przyłóż ją do posadzki w kilku miejscach, a następnie zobacz, czy między łatą a betonem są duże szczeliny. Jeśli prześwity wynoszą więcej niż 2-3 mm na metrowej długości, posadzka zdecydowanie wymaga wyrównania. To właśnie ten moment, kiedy myślimy: „Cholera, musimy to wyrównać, bo inaczej auto będzie podskakiwać jak na drodze polnej!”. Pamiętajcie, że szczęściarze, którzy posiadają na gładko zatartą posadzkę betonową, mogą pominąć ten akapit i przejść do punktu dotyczącego doboru nawierzchni żywicznej.

A co, jeśli mamy do czynienia z posadzką, która już była malowana lub pokryta inną powłoką, a teraz chcemy ją wyrównać i pokryć żywicą? Niestety, stare powłoki, zwłaszcza te niskiej jakości, muszą zostać całkowicie usunięte. Szlifowanie mechaniczne lub piaskowanie to metody, które zapewniają najlepszą przyczepność nowej warstwy do podłoża betonowego. Nie ma dróg na skróty – usunięcie starej powłoki to gwarancja, że nowa będzie trwała i odporna na wszelkie obciążenia, jakie czekają na nią w garażu.

Nie zapomnij o dylatacjach! Pamiętaj, że beton „pracuje”, rozszerza się i kurczy pod wpływem temperatury. Dylatacje muszą być zachowane i, w zależności od planowanego wykończenia, odpowiednio zabezpieczone lub wypełnione elastycznymi masami. To często pomijany element, a potrafi sprawić naprawdę spore problemy, gdy posadzka zacznie pękać wzdłuż linii braku dylatacji. Nasze wieloletnie doświadczenia w konsultacjach technicznych, setki przedyskutowanych godzin na temat posadzek garażowych, doprowadziły nas do wniosku, że diabeł tkwi w szczegółach. Odpowiednie przygotowanie to podstawa dla długowieczności posadzki, której nie da się niczym zastąpić. Koszt szlifowania posadzki garażowej o powierzchni 20 m² to orientacyjnie od 500 do 1000 zł, zależnie od stanu posadzki i regionu.

Wyrównywanie posadzki masą samopoziomującą

Jeśli Twoja posadzka w garażu przypomina pole minowe bardziej niż gładką, równą powierzchnię, a estetyka i funkcjonalność są dla Ciebie priorytetem, to wyrównywanie posadzki za pomocą masy samopoziomującej jest niczym chirurgiczna precyzja w rękach doświadczonego lekarza. To właśnie cementowe masy samopoziomujące stały się hitem wśród materiałów budowlanych, pozwalając na ekonomiczne i skuteczne osiągnięcie idealnie gładkiego podłoża. Z naszej praktyki wynika, że jest to najlepsze rozwiązanie dla uzyskania perfekcyjnie równej powierzchni przed nałożeniem powłoki epoksydowej, która z natury jest cienką warstwą i nie skoryguje większych nierówności.

Wiele pytań klientów, setki, tysiące przedyskutowanych godzin na temat posadzek garażowych, sprowadza się do jednego – jak uzyskać gładką, estetyczną powierzchnię, na którą można będzie bezpiecznie najechać autem. Kluczem jest dobór odpowiedniej masy. Do garaży, gdzie wymagana jest duża wytrzymałość i odporność na ścieranie, rekomendujemy stosowanie mocnych, cementowych mas samopoziomujących. Produkty takie jak UZIN NC 170, czy im podobne, charakteryzują się wysoką odpornością na ściskanie i zginanie, a także doskonałą rozpływnością, co pozwala na stworzenie niemal lustrzanej powierzchni.

Zanim jednak wylejesz masę samopoziomującą, pamiętaj o prawidłowym przygotowaniu podłoża, o czym szerzej mówiliśmy w poprzednim rozdziale. Czystość, suchość, zagruntowanie – to kroki, które nie mogą zostać pominięte. Wyobraź sobie, że malujesz mistrzowski obraz na brudnym, niestabilnym płótnie – efekt końcowy nigdy nie będzie zadowalający. Tak samo jest z posadzką. Grunt sczepny, np. żywiczny, jest absolutnie niezbędny, by masa samopoziomująca idealnie przylgnęła do betonu i zapobiegła wchłanianiu wody z masy, co mogłoby skutkować jej osłabieniem.

Aplikacja masy samopoziomującej wymaga pewnej precyzji i doświadczenia, choć wcale nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać. Ważne jest odpowiednie przygotowanie mieszanki zgodnie z zaleceniami producenta – zbyt rzadka będzie mieć mniejszą wytrzymałość, zbyt gęsta nie rozpłynie się równomiernie. Typowa masa samopoziomująca w worku 25 kg potrzebuje około 4,5-5,0 litrów wody. Pamiętaj, że liczy się szybkość, zwłaszcza na większych powierzchniach, aby masa nie zaczęła schnąć przed rozprowadzeniem. Zużycie materiału to zazwyczaj 1,5-2,0 kg na m² na każdy milimetr grubości, czyli dla warstwy 5 mm potrzeba 7,5-10 kg/m².

Po wylaniu masy na podłoże należy ją rozprowadzić pacą lub specjalną raklią zębata. Zęby rakli pomagają w równomiernym rozprowadzeniu materiału i usunięciu nadmiaru powietrza. Ważne jest również użycie wałka odpowietrzającego (tzw. wałka kolczastego), który należy delikatnie przetoczyć po świeżej masie. Dzięki temu pozbędziesz się pęcherzyków powietrza, które mogłyby osłabić strukturę i estetykę powierzchni. Wierzymy, że w każdym z nas drzemie mały perfekcjonista – ten moment to jego czas, by zadbać o każdy, najmniejszy detal.

Kiedy wylejesz masę, cierpliwość jest cnotą. Czas schnięcia masy samopoziomującej zależy od grubości warstwy, temperatury i wilgotności powietrza. Zazwyczaj, po około 24 godzinach posadzka jest gotowa do chodzenia, ale pełne utwardzenie i możliwość aplikacji kolejnych warstw (np. żywicy epoksydowej) następuje po 3-7 dniach. Należy pamiętać o tym etapie, aby posadzka po malowaniu zachowała swoje właściwości i nie sprawiała kłopotów w przyszłości. Niezależnie od pośpiechu, zasady fizyki są nieubłagane – nie można ich ignorować!

Ostatecznie, dobrze wykonane wyrównanie posadzki za pomocą masy samopoziomującej to inwestycja, która procentuje na wielu płaszczyznach. Uzyskujemy gładką, równą powierzchnię, idealnie przygotowaną pod aplikację żywic epoksydowych. To gwarancja, że nasza nawierzchnia żywiczna będzie wyglądała perfekcyjnie, będzie łatwozmywalna i odporna na chemiczne oraz mechaniczne obciążenia, jakie czekają ją w garażu. Koszt wykonania warstwy wyrównującej o grubości 5 mm na 20 m² powierzchni może wynieść od 500 do 1200 zł za materiały plus ewentualny koszt robocizny, który dla takiego metrażu zaczyna się od 800-1500 zł.

Miejscowe naprawy i drobne nierówności posadzki

Nie zawsze cały świat stoi na głowie i nie zawsze konieczne jest kompleksowe wyrównanie posadzki w garażu za pomocą grubych warstw mas samopoziomujących. Czasami, tak jak w życiu, wystarczą drobne korekty, aby osiągnąć zadowalający efekt. Jeśli drobne niedoskonałości posadzki są dla Ciebie akceptowalne, a problemem są jedynie pojedyncze ubytki, pęknięcia czy lokalne nierówności, możesz odetchnąć z ulgą. Mamy dla Ciebie rozwiązania, które pozwolą zaoszczędzić czas i pieniądze, jednocześnie zapewniając trwałość i estetykę.

Miejscowe naprawy to sztuka precyzji, niczym koronka w rękach rzemieślnika. Kluczem jest dobór odpowiedniego materiału, który sprosta wyzwaniom stawianym przez ruch samochodów i potencjalne obciążenia chemiczne. Najlepszym rozwiązaniem są żywiczne masy naprawcze, najczęściej na bazie żywic epoksydowych, często wzmocnionych kwarcem. Przykładem takiej sprawdzonej mieszanki jest połączenie żywicy epoksydowej (np. specjalistyczna żywica o podwyższonej wytrzymałości) z suszonym piaskiem kwarcowym o odpowiedniej frakcji. Ta mieszanka tworzy niezwykle twardą, odporną na ścieranie i nacisk powłokę.

Przygotowanie miejsca naprawy jest równie istotne co w przypadku globalnego wyrównywania. Ubytek musi być czysty, suchy i stabilny. Usunąć należy luźne fragmenty betonu, kurz, tłuszcz czy stare, niestabilne powłoki. Krawędzie ubytku warto poszerzyć i podciąć, aby zaprawa naprawcza miała się o co zaczepić. Zazwyczaj wystarczy nacięcie krawędzi pod kątem 45 stopni. Małe ubytki, takie jak te po wybitych kamieniach czy płytkach, można po prostu wypełnić po dokładnym oczyszczeniu.

Sposób aplikacji jest prosty: przygotowaną mieszankę żywicy z kwarcem należy dokładnie wymieszać do uzyskania jednorodnej masy. Konsystencja powinna być zbliżona do mokrego piasku, co pozwoli na łatwe formowanie i aplikację. Wypełnij ubytek zaprawą, starannie ją zagęszczając i wyrównując do poziomu posadzki. Nadmiar materiału można usunąć pacą lub szpachelką. Pamiętaj, że grubość jednej warstwy żywicznej masy naprawczej zależy od rodzaju produktu, ale zazwyczaj można aplikować warstwy od 5 mm do nawet kilku centymetrów, co pozwala na skuteczną naprawę głębszych ubytków. Przybliżony koszt worka piasku kwarcowego o frakcji 0,1-0,5 mm to 20-30 zł za 25 kg, natomiast żywica do zmieszania to około 100-200 zł za 1 kg.

Drobne szczeliny i płytkie pęknięcia to osobna kategoria problemów, którą można rozwiązać za pomocą wypełniaczy do szczelin. Często są to elastyczne szpachle epoksydowe lub poliuretanowe, które zachowują pewną sprężystość po utwardzeniu, dzięki czemu są w stanie kompensować niewielkie ruchy podłoża. Ich aplikacja jest banalna: po dokładnym oczyszczeniu szczeliny wystarczy zaaplikować wypełniacz za pomocą pistoletu do mas uszczelniających i wygładzić. Te produkty są odporne na ruch samochodów, więc nie musisz obawiać się o ich trwałość.

Po wykonaniu miejscowych napraw, warto rozważyć całościowe wykończenie posadzki nawierzchnią epoksydową. To ona zapewnia nie tylko dodatkową ochronę, ale także jednolity, estetyczny wygląd całej powierzchni. Wyobraź sobie, że naprawiłeś wszystkie zadrapania na karoserii swojego auta, a potem je profesjonalnie polakierowałeś – to samo z posadzką! Nasza rada jest taka, że choć lokalne naprawy to świetne rozwiązanie dla doraźnych problemów, to kompleksowa powłoka epoksydowa jest jak wisienka na torcie, która spina całe dzieło. W przypadku mniejszych niedoskonałości, można wykorzystać szpachle epoksydowe lub wspomniane wypełniacze do szczelin.

Wszystkie te produkty są oczywiście odporne na ruch samochodów i obciążenia, jakie czekają na nie w garażu. Więcej informacji na temat wyrównywania nierówności w posadzce oraz naprawy ubytków w betonie znajdą Państwo w specjalistycznych poradach. Pamiętaj, że precyzyjne naprawić ubytki w betonie w garażu to inwestycja w jego długotrwałą funkcjonalność. Mamy na swoim koncie liczne przypadki, gdzie dzięki drobnym, aczkolwiek precyzyjnym naprawom, uniknięto kosztownej wymiany całej posadzki, a klienci byli zachwyceni efektem "garażu z nierównościami przed malowaniem" i "garażu z nierównościami po malowaniu". Efekt "wow" jest gwarantowany!

Wykończenie wyrównanej posadzki w garażu

Wykończenie wyrównanej posadzki w garażu to moment, w którym spełniają się marzenia o idealnej przestrzeni. To właśnie na tym etapie nadajemy jej nie tylko estetyczny wygląd, ale przede wszystkim trwałość i funkcjonalność, które pozwolą jej sprostać wymaganiom garażowego środowiska. Jeśli marzysz o posadzce, która będzie odporna na oleje, rozpuszczalniki, plamy z opon i mechaniczne obciążenia, wybór odpowiedniej nawierzchni żywicznej jest kluczowy.

Abyście byli zadowoleni z wybranej nawierzchni żywicznej, musicie zadbać o dwie kluczowe kwestie. Po pierwsze, nawierzchnia musi charakteryzować się bardzo dobrą odpornością mechaniczną i chemiczną. W garażu posadzka jest narażona na ruch pojazdów, uderzenia narzędzi, plamy z paliwa, olejów czy płynów hamulcowych. Bez odpowiednich parametrów, posadzka szybko się zużyje i straci swój estetyczny wygląd, a przecież tego nie chcemy. Drugie: żywica musi doskonale przylegać do podłoża. Nawet najlepsza żywica na świecie, jeśli nie będzie trzymać się betonu, nie spełni swojej funkcji. Odspojenia, pęcherze – to koszmary, których chcemy uniknąć, prawda?

Na rynku dostępnych jest bardzo wiele nawierzchni żywicznych, co może przyprawić o zawrót głowy. Z naszej oferty do garaży sugerujemy zastosowanie wysokiej jakości dwuskładnikowej wodnej dyspersji żywic epoksydowych, jak na przykład Neopox Special. Jest to produkt, który zdobył zaufanie profesjonalistów i indywidualnych użytkowników, a my, jako redakcja specjalistów, polecamy go z czystym sumieniem. Cena za zestaw Neopox Special na około 25 m² wynosi około 500-700 zł.

Neopox Special charakteryzuje się wysoką odpornością chemiczną – na oleje i rozpuszczalniki, a także wybrane kwasy. Co więcej, cechuje się znakomitą odpornością mechaniczną, co sprawia, że może być stosowany nie tylko w garażach i warsztatach, ale także w halach narażonych na lekki i średni ruch wózków widłowych. Wytrzymuje nacisk około 50-70 MPa, co w warunkach domowego garażu jest aż nadto wystarczające.

Aplikacja żywicy epoksydowej to proces wymagający staranności, ale dający niesamowite efekty. Zazwyczaj żywicę aplikuje się w dwóch, a nawet trzech warstwach. Pierwsza warstwa to często grunt, który, jak już wspominaliśmy, wzmacnia podłoże i poprawia adhezję. Następnie, po wyschnięciu gruntu (zazwyczaj 12-24 godziny), nakłada się pierwszą warstwę nawierzchniową. Drugą warstwę aplikuje się po kolejnych 12-24 godzinach. Ważne jest, aby każdą warstwę nakładać cienko i równomiernie, za pomocą wałka malarskiego o krótkim włosiu.

Zużycie Neopox Special to około 0,25-0,30 kg na m² na jedną warstwę. Zatem na dwie warstwy potrzebujemy około 0,5-0,6 kg/m². Na garaż o powierzchni 20 m² będziemy potrzebować około 10-12 kg żywicy, co przekłada się na około 500-700 zł kosztów materiałowych. Całkowity czas wykonania, łącznie z przygotowaniem podłoża, suszeniem mas samopoziomujących i aplikacji żywicy, to około 4-7 dni, wliczając przerwy technologiczne.

Warto pamiętać, że pełne utwardzenie żywicy epoksydowej trwa zazwyczaj około 7 dni, choć po 24-48 godzinach powierzchnia jest już użytkowa dla lekkiego ruchu pieszego. W ciągu tego tygodnia zaleca się unikanie wjazdu samochodem, aby żywica mogła spokojnie "dojrzeć". Pamiętaj, pośpiech w przypadku żywic jest złym doradcą, a czekanie procentuje trwałością!

Odporność chemiczna i mechaniczna posadzki epoksydowej umożliwia wykonanie trwałej posadzki w garażu, która będzie służyć przez długie lata, a jej estetyczny wygląd pozostanie bez zarzutu. To rozwiązanie jest również dość ekonomiczne w porównaniu do innych dostępnych opcji, biorąc pod uwagę jego długowieczność i niskie koszty utrzymania. Posadzka epoksydowa jest łatwozmywalna, co doceni każdy, kto choć raz musiał walczyć z plamami oleju czy kurzem na tradycyjnej betonowej podłodze. Takie wykończenie to czysta przyjemność, zapewniamy!

Q&A

    Pytanie: Czym wyrównać posadzkę w garażu, jeśli ma duże nierówności?

    Odpowiedź: Do wyrównywania posadzki z dużymi nierównościami w garażu najlepiej zastosować cementowe masy samopoziomujące. Pozwalają one na stworzenie gładkiej i równej powierzchni, która będzie idealnym podłożem pod dalsze wykończenie, np. żywicą epoksydową. Przed aplikacją masy pamiętaj o dokładnym oczyszczeniu i zagruntowaniu podłoża.

    Pytanie: Jakie materiały są rekomendowane do wykończenia wyrównanej posadzki w garażu?

    Odpowiedź: Do wykończenia wyrównanej posadzki w garażu najczęściej rekomenduje się dwuskładnikowe żywice epoksydowe, takie jak Neopox Special. Charakteryzują się one wysoką odpornością chemiczną (na oleje, rozpuszczalniki) i mechaniczną (na ruch pojazdów), co zapewnia trwałość i łatwość utrzymania czystości.

    Pytanie: Czy drobne nierówności posadzki w garażu wymagają całkowitego wyrównywania?

    Odpowiedź: Nie, drobne nierówności i uszkodzenia posadzki nie zawsze wymagają całkowitego wyrównywania. W takich przypadkach można zastosować miejscowe naprawy za pomocą żywicznych mas naprawczych (epoksyd + kwarc) lub wypełniaczy do szczelin. To skuteczna i ekonomiczna alternatywa.

    Pytanie: Jakie jest znaczenie przygotowania podłoża przed wyrównywaniem i wykończeniem posadzki w garażu?

    Odpowiedź: Przygotowanie podłoża jest kluczowe dla trwałości i estetyki posadzki. Należy je dokładnie oczyścić z kurzu, brudu i tłustych plam. Wszelkie ubytki i pęknięcia muszą zostać naprawione. Ponadto, należy sprawdzić wilgotność betonu i, w razie potrzeby, zastosować grunt sczepny, aby zapewnić doskonałą przyczepność kolejnych warstw.

    Pytanie: Ile czasu zajmuje wykonanie wyrównanej i wykończonej posadzki epoksydowej w garażu?

    Odpowiedź: Całkowity czas wykonania, od przygotowania podłoża po pełne utwardzenie żywicy epoksydowej, to zazwyczaj około 4-7 dni. Obejmuje to czas schnięcia mas samopoziomujących (3-7 dni do aplikacji żywicy) oraz czas utwardzania żywicy epoksydowej (ok. 7 dni do pełnego obciążenia). Konieczne są przerwy technologiczne między poszczególnymi warstwami.